Strohalm

Strohalm.

Job – beeld gemaakt door Karel Gomes (beeldentuin Hoofddorp)

job (1)

als het leven simpel was
en pijn puur functioneel
als lijden te verklaren was
dan bleef je wereld heel

maar ik zit op een puinhoop
in afval van de stad
ik krab me met een potscherf
en protesteer nog wat

wat jeukt nu vrome wijsheid
al is het goed bedoeld
strooi zout in open wonden
en ik weet hoe dat voelt

was hier maar stil gebleven
had tranen laten zien
wie zegt dat hij het ook niet weet
geloof ik nog misschien

ik heb een laatste strohalm
het recht wordt ooit gesproken
mijn redder leeft en zal gaan staan
geknakt maar ongebroke

________________________________________________________________________________________________________________________________

as die lewe eenvoudig was
en pyn bloot funksioneel
as lyding verklaarbaar was
dan was jou wêreld heel

maar ek sit hier op ’n pynhoop
in die afval van die stad
ek krap my met ’n potskerf
en protesteer: ag wat!

wat help tog vrome wysheid
al word dit goed bedoel
strooi sout in oop wonde
ek weet hoe dit voel

het hier eerder stil gebly
het trane laat sien
hy wat sê hy weet nie
hom glo ek nog miskien

ek het een laaste strooihelm
reg word altyd uitgespreek
my redder leef en sal gaan staan
geknak maar nie gebreek

Ein Kommentar zu “Strohalm

Kommentar verfassen

